רנו ישראל מתחילה בשיווק ארקנה, רכב פנאי קומפקטי במבנה קופה לא-שגרתי בקטגוריה העממית, וזה מוצע גם בגרסה היברידית במבנה ייחודי. גם סיפור הדגם אינו אופייני.

ארקנה נחשף כרכב תצוגה ב-2018, התבסס על רצפת הסופרמיני B0+ הישנה המשרתת את דאצ'יה דאסטר, ייצורו החל ברוסיה ב-2019, ונועד בעיקר לשוק שם. באותה שנה הוצג בדרום קוריאה רכב תצוגה של סמסונג השייכת לרנו בשם 'XM3 אינספייר'; זה הוצג לקראת ייצור בתחילת 2020 ושיווקו באירופה החל לקראת סוף אותה שנה – וגם הוא נושא את השם 'ארקנה'.

גם דגם זה מבוסס על רצפה שנועדה לדגמי סופרמיני/דגמי פנאי קטנים, אלא שכאן זו CMF-B, המודולרית החדשה של ברית רנו-ניסאן-מיצובישי, הנמצאת בבסיס דגמים כמו קפצ'ור, ג'וק, קליאו ועוד.

הקשר, פרטים
רנו ארקנה מגיע מדרום קוריאה. ממדי האורך – בסיס הגלגלים, 272 ס"מ; המרכב, 457 ס"מ – ממקמים אותו בצד הגדול של דגמי הפנאי הקומפקטיים (C-SUV). עם זאת, הרוחב, 182 ס"מ, מצביע על הבסיס שמקורו שבקטגוריה B; גם כאשר מאריכים רצפה, לא משנים את מפשק הסרנים המשפיע על הרוחב.

רנו ארקנה E טק - מבחן דרכים (היברידי, 143 כ
צילום: אלי שאולי

שיווקו של רנו ארקנה החל עם גרסה היברידית והיא זו שנבחנה; בקרוב תגיע לכאן גרסת טורבו-בנזין 1.3 ליטר בשתי רמות הספק, 140 או 158 כ"ס. הגרסה ההיברידית מצוידת במנוע בנזין 1.6 ליטר ובשני מנועים חשמליים, וההספק המשולב הוא 143 כ"ס.

רנו ארקנה מוצע בישראל בשלוש רמות גימור, בכולן בלימה אוטומטית, התרעה על סטייה מנתיב ותיקון. ב'אייקוניק', שמחירה 150,000 שקלים, תאורת לד מלאה, חישוקי "17, חיישני חנייה סביב ומצלמת נסיעה לאחור, מפתח חכם, מולטימדיה עם מסך "7 ותאימות לאפל/אנדרואיד, בקרת אקלים דו-אזורית ופתח מיזוג מאחור.


רנו ארקנה E טק - מבחן דרכים (היברידי, 143 כ
צילום: אלי שאולי

ב-'S אדישן' שעולה 160,000 שקלים, מפרט בטיחות נרחב יותר, הכולל בקרת שיוט אדפטיבית עם מצב 'פקק', התרעות תנועה חוצה מאחור ושטח מת, עמעום אוטומטי; באבזור: חישוקי "18, מולטימדיה עם צג "9.3 תואמת אפל ואנדרואיד ומשטח טעינה לסלולרי, לוח מחוונים מוקרן "10, תאורת אווירה. ברמת הגימור 'S אדישן SR' שמחירה 165,000 גג פנורמי – והיא זו שנבחנה.

עיצוב ונראות
ארקנה נראה גדול ביחס ועיצובו – עליו חתום המעצב הראשי של רנו, לורנס ואן דן אקר – משך מבטים סקרניים לרוב, לא מעט בגלל שהזכיר לרבים ב.מ.וו X4. העיצוב משלב היטב מרכיבי רכב פנאי – גם בזכות מרווח גחון של 20 ס"מ – עם סיומת קופה, וקו הגג משתפל ברכות לכיוון האחוריים שנראים מעט מורמים מהקרקע. החרטום האופייני לרנו, על השבכה, הסמל המודגש וקווי הלד, משתלב היטב בעיצוב הרכב הזה.

רנו ארקנה E טק - מבחן דרכים (היברידי, 143 כ
צילום: אלי שאולי

פנים הרכב
מבנה הקורה הקדמית גורם לכך שלמרות שמדובר ברכב פנאי צריך להתכופף מעט בכניסה. סביבת הנהג דומה לזו שבקפצ'ור, והיא עדכנית בעיצובה ותאורת האווירה מוסיפה. לא כל חלקי הפלסטיק והמשטחים רכים למגע, אך הדבר אינו מפריע, והשהות בפנים נעימה.

במרכז סביבת הנהג בולט צג המולטימדיה האנכי והמוכר מדגמי רנו אחרים שגודלו אינו רב, "9.3. תפעול הצג אינו מאוד ידידותי, גם בגלל מיעוט לחצני קיצור דרך וגם בגלל תגובות החסרות מהירות ודיוק, ועם זאת אינו ממש קשה לתפעול, גם כי מתרגלים. בקרת האקלים אינה מפוצלת, תפעולה החיצוני נוח, אך פתח המיזוג המרכזי בצד הנהג צר ומוגבל בפיזור האוויר. המחוונים המוקרנים בגימור זה חסרים מד סל"ד, והחלפת התצוגות (שרובן דומות מדי) איטית. גג הזכוכית אינו ענק והכיסוי נפתח ידנית.

רנו ארקנה E טק - מבחן דרכים (היברידי, 143 כ
צילום: אלי שאולי

תנוחת הנהיגה טובה, הראות לפנים אינה מצטיינת ומוגבלת לאחור; ייתכן שבחורף תופרע מהיעדר מגב. המושב נוח, אך בנסיעות ארוכות בלטה בחסרונה האפשרות לכיוון הקשחת מסעד הגב. מאחור המרחב נאה, מרווח הרגליים טוב ומרווח הראש סביר, ויצוינו לחיוב פתחי מיזוג באזור זה. תא המטען (480 ליטר) גדול ושימושי גם אם הרצפה מעט גבוהה.

מנוע, ביצועים
מאז הוצגה חטיבת הכוח ההיברידית הזאת ב-2021 בארקנה, היא הוטמעה גם בניסאן ג'וק וברנו קליאו וקפצ'ור. מערכת זאת משלבת מנוע 1.6 ליטר אטמוספירי ותיק (שמקורו בניסאן) המייצר 94 כ"ס עם שני מנועים חשמליים, ולראשון 49 כ"ס ליצירת הספק משולב של 143 כ"ס; לשני, המתפקד כמחולל זרם וגם מתנע 20 כ"ס. למנוע הבנזין משודכת תיבת ארבעה הילוכים נטולת מצמד, ולמנוע החשמלי תיבה עם שני הילוכים. המנוע החשמלי אחראי גם לסנכרון המנוע והתיבה להחלפות הילוכים חלקות. משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש הוא 10.8 שניות והמהירות המרבית 172 קמ"ש.

רנו ארקנה E טק - מבחן דרכים (היברידי, 143 כ
צילום: אלי שאולי

במהירויות איטיות הרכב נע על חשמל, ויחידת הבנזין מתפקדת כמחולל זרם למילוי הסוללה וללא קשר מכני לגלגלים; הרכב יכול לנוע באופן כזה, כך רנו, עד כ-60 קמ"ש. החל מאזור ה-50 קמ"ש ומעלה, אמור מנוע הבנזין לקחת פיקוד על ההנעה (ועשוי לעשות זאת גם קודם), כאשר במהירויות גבוהות עיקר העול עליו ואז המנוע החשמלי הוא שמסייע.

בניגוד לתיאור המורכב – עבור הנהג פעולת המערכת שקופה. המערכת מנהלת את עצמה, אינה מטרידה את הנהג במה שמתרחש, והדרך היחידה כדי לדעת מה נעשה היא באמצעות מבט בצג הזרימה.

רנו ארקנה E טק - מבחן דרכים (היברידי, 143 כ
צילום: אלי שאולי

תחילת תנועה תמיד תהיה חשמלית ואז אופי הפעולה של הרכב נעים ושקט. גם כאשר מנוע הבנזין נכנס לתמונה – הן כגנרטור, גם כמניע הרכב – הוא אינו מציק בגלל בידוד רעשים טוב. מנגד, גם במהירויות בין-עירוניות (אפילו באזור ה-90 קמ"ש) ניתן לראות הבלחות של "חשמל בלבד".

במתארי נהיגה מישוריים, הביצועים נאותים, מושגים ללא מאמץ וצבירת המהירות טובה. אבל מעיכת המצערת, שאינה מדויקת בתגובתה, תגלה שאין הרבה יותר מכך, וזה לא רק נתון ההאצה האיטי מזה של גרסת הבנזין ב-1.7 שניות.

הביטוי הבולט והמשמעותי לכך הוא במצבי עומס – בעקיפה ובעליות ארוכות – שם הסיוע החשמלי עלול להיגמר, דבר שאינו מוצא ביטוי בצג, והקצב יהיה איטי יותר באופן מוחשי. פעולת מנוע הבנזין תהיה בקצה יכולתו, והוא יפגין מאמץ רב. במצב כזה ניתן יהיה לחוש בהעברות הילוכים שלא תמיד יהיו נעימות.  

רנו ארקנה E טק - מבחן דרכים (היברידי, 143 כ
צילום: אלי שאולי

בתנועה שגרתית קשה להרגיש את העברת ההילוכים ומנגד, תחת עומס, חסרה האפשרות לשלוט ידנית בתיבה. האופן בו התיבה פועלת מזכירה תמסורת רציפה – רק ללא הרעש המוגזם המלווה אותה – ומדובר במערך נעים מאשר זה שבטויוטה, למשל.

ההבטחה ההיברידית לצריכת דלק טובה מוצאת ביטוי בפועל; עם סיום תוואי המבחן המאתגר והארוך, זו עמדה על 15.1 ק"מ/ל', ובשיוט נינוח קל הגיעה הצריכה גם ל-20.8 ק"מ/ל'.

רנו ארקנה E טק - מבחן דרכים (היברידי, 143 כ
צילום: אלי שאולי

נוחות, התנהגות
הכיול הבסיסי של מתלי הרכב הוא בצד הנוקשה של הסקלה וריסון הפעולה שלהם טוב. במהירות עירונית איטית ארקנה מסנן באופן נאה שיבושים קטנים, אך שיבושים בולטים בעיקר ברוחב הרכב וגם פסי האטה מורגשים מאוד בתוכו. ריסון תנודות המרכב, הבולט גם לאחר מפגש עם שיבושים רגילים, מוצא ביטוי גם בכביש גלי ואחראי לנסיעה נינוחה.

עם זאת, רעשי הרוח בולטים בכביש הבין-עירוני.  בנסיעת שבילים במהירות גבוהה יחסית, הכיול הנוקשה גורם לכך שהרכב מקפץ ואילו השיכוך הטוב מרסן היטב את התנועות שלו.

היכולת הדינמית של ארקנה טובה בגלל אותו שילוב של כיול נוקשה וריסון טוב המוצאים ביטוי בזוויות גלגול קטנות ובשליטה ראויה במרכב בפניות. להגה משקל טוב ותגובות הרכב להפניה חדות. בכבישים מפותלים ארקנה אפילו יכול להיות מהנה לנהיגה בזכות התכונות הנ"ל, והתגובות שלו בנהיגה מעט מאתגרת. כמעט כצפוי ברכב היברידי לבלמים פעולה שאינה מדויקת וזו אינה נוסחת ביטחון. תפעול מערכות הבטיחות נוח, אבל התרעות הקרבה היסטריות.

רנו ארקנה E טק - מבחן דרכים (היברידי, 143 כ
צילום: אלי שאולי

סיכום, תמורה
רנו ארקנה ההיברידי הוא רכב נאה מאוד ואפילו מושך, הוא נעים בהתנהלותו, יכולתו הדינמית טובה, ביצועיו מספקים ביום-יום והוא חסכוני בזכות צריכת דלק טובה. מנגד, הביצועים תחת עומס של עקיפות ועליות חסרים, וסביר כי אלה יהיו טובים יותר בגרסת הטורבו-בנזין. 

המחיר – החל ב-150,000 שקלים ועד ל-165,000 שקלים ברכב ההדגמה – אינו זול. עם זאת, בהינתן מחיר דגמי פנאי קומפקטיים והפרמיה על עיצוב פנאי-קופה, כולל השוואה לפנאי-קופה-היברידי כמו טויוטה C-HR, עולה כי ארקנה נמצא באותו טווח מחירים.

רנו ארקנה E טק - מבחן דרכים (היברידי, 143 כ
צילום: אלי שאולי